نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

 

این یک محتوای تخصصی است و جز خدمات و یا اطلاعات ما محصوب نمی شود و در پایان منبع آن درج شده است لطفا منابع را بررسی نمایید...
در دوران امروزی، شبکه تبدیل به یک پیش‌نیاز برای تمام کسب و کارها شده تا تیم اجرایی و عملیاتی خود را با آن تکمیل کنند. شبکه در واقع نوعی وسیله برای بهینه‌سازی ارتباط و برقراری ارتباط مستقیم با تمام اعضای تیم است که باعث می‌شود نتیجه‌ای رضایت‌بخش و مشتری‌پسند به همراه داشته باشد. به همین دلیل عمده مدیران کسب و کار به اهمیت شبکه پی برده‌اند و می‌دانند که راه ‌اندازی و نصب شبکه تا چه اندازه می‌تواند برای عملکرد کسب و کار مفید باشد.
 
دو مورد از اصطلاحات رایج و پرکاربرد در شبکه که شاید در حین راه ‌اندازی شبکه کامپیوتری خودتان به آن‌ها بر بخورید، پسیو و اکتیو نام دارند. هرکدام از این اصطلاحات در حین نصب شبکه کامپیوتری کاربردی هستند و شناخت آن‌ها برای مدیران کسب و کار مفید خواهد بود؛ چرا که در ابتدا شرکت خدمات نصب شبکه کامپیوتری به قطعات پسیو و اکتیو نیاز پیدا می‌کند و شما باید آن‌ها را تامین کنید. در این مطلب شرکت رایان پشتیبان به عنوان یکی از برترین مجموعه‌های خدمات نصب و راه اندازی شبکه در ایران، قصد تشریح کامل مفهوم اکتیو و پسیو را دارد.
اصطلاح Active در تجهیزات شبکه
در واقع اصطلاح اکتیو برای خدمات و تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند کاربری و نحوه عملکرد هرکدام از آن‌ها را توصیف کند. منظور از اکتیو بودن تجهیزات شبکه، این است که این قطعه برای انتقال داده و دیتا به جریان الکتریکی و برق نیاز دارد. به عبارتی دیگر، قطعاتی که تنها با جریان الکتریکی می‌توانند دیتا را به قطعات دیگر شبکه انتقال دهند قطعات اکتیو شبکه نامیده می‌شوند.
 
از این رو، عبارت‌هایی نظیر اکتیو کردن شبکه نیز در این حوزه به کار برده می‌شوند که به معنای راه ‌اندازی و جمع‌آوری قطعات شبکه جهت ایجاد ارتباط بین آن‌هاست. به طور کلی هرجا که اصطلاح اکتیو را مشاهده کردید، بدانید که صحبت از وجود داشتن یک جریان الکتریکی و ارتباط است.
 
اصطلاح Passive در تجهیزات شبکه
بدیهی است که کلمه پسیو برای عده دیگری از تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجهیزات و قطعات شبکه که برای انتقال اطلاعات و دیتا به جریان الکتریکی نیاز نداشته باشد، تجهیزات پسیو شبکه نامیده می‌شوند. توجه کنید که امکان انتقال اطلاعات توسط این قطعات کاملا امکان‌پذیر است؛ اما بر خلاف تجهیزات اکتیو، هیچ نیازی به برق ندارند و می‌توانند این کار را به صورت وایرلس انجام دهند.
 
در بین تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه، نمی‌توان یکی از آن‌ها را بهتر از مورد دیگر دانست؛ چرا که هرکدام از شبکه‌های کامپیوتری نسبت به اهداف و نیازهای خود به موارد مختلفی نیاز پیدا می‌کنند. به همین دلیل معمولا تمام شبکه‌های کامپیوتری از قطعات اکتیو و پسیو برخوردار بوده و از مزایای هرکدام بهره‌مند هستند. برای درک بیشتر مفهوم دو اصطلاح اکتیو و پسیو در شبکه کامپیوتری، مثال‌هایی را از هرکدام برایتان شرح می‌دهیم.
 
برخی از تجهیزات اکتیو شبکه
بدون شک تعداد تجهیزات اکتیو شبکه به قدری زیاد است که نمی‌توان آن‌ها را در این متن جا داد. با این وجود، شناخت برخی از این تجهیزات می‌تواند باعث بهبود درک شما در مورد تجهیزات اکتیو شبکه شود؛ بنابراین مواردی محدود از این تجهیزات را برایتان نام می‌بریم.
 
سیستم‌های تلفن اینترنتی (Internet – Telephony Gateway)
انباره‌های ذخیره‌سازی NAS – (Network Attached Storage)
تجهیزات شبکه های بی‌سیم(Wireless) و Bluetooth
تجهیزاتفیبر نوری (Fiber Optic Media Converter)
مودم دیجیتال و ADSL
درگاه و روتر پیشرفته (Advanced Router / Multi-Homing Security Gateway)
تجهیزات Power Line Communication – PLC
تجهیزات L4-L7 Ethernet Devices
برخی از تجهیزات پسیو شبکه
تجهیزات پسیو شبکه نیز همانند تجهیزات اکتیو تعداد بسیار زیادی دارد و نمی‌توان آن‌ها را در این متن جای داد. از آنجایی که روبه‌رویی با تجهیزات پسیو شبکه بیشتر از هر قطعه دیگری خواهد بود، موارد رایج را در این زمینه شرح می‌دهیم.
 
Power Module برای Rack
Keystone
FLB – FLOOR BOXES FOR RAISED FLOORS
FACE PLATE
ابزار نظیر Crimping، Striper،Punch Down 
USB HUB
کابل
Patch Cable
Connector
سوکت دیواری
Inline Coupler
تجهیزات اکتیو بهتر هستند یا پسیو؟
شاید این تردید در ذهن شما هم ایجاد شود که آیا کدام یک از این دسته‌بندی‌ها کیفیت و کاربرد بیشتری نسبت به بقیه دارد. این اعتقاد که باید یکی از تجهیزات اکتیو و پسیو را انتخاب کنید، کاملا اشتباه است و می‌تواند در آینده برای شما مشکل‌ساز باشد. اکتیو یا پسیو بودن تجهیزات به هیچ وجه تعیین‌کننده کیفیت و اهمیت نقش آن‌ها نیست؛ بلکه کاملا به کاربری آن‌ها ارتباط دارد و از نظر تخصصی در حوزه آی‌تی حائز اهمیت است.
 
هرکدام از تجهیزات پسیو و اکتیو در شبکه کامپیوتری نقش ویژه و غیرقابل جایگزینی دارند؛ بنابراین شما نباید به فکر حذف دسته‌ای از آن‌ها باشید تا عملکرد شبکه خود را بهبود ببخشید. این کار باعث از کار افتادن شبکه شده و هیچ چیزی جز دردسر و مشکلات فنی برای شبکه شما به همراه ندارد. در مواردی که از هردسته تجهیزات شبکه برایتان نام بردیم، می‌توان متوجه شد که این اصطلاحات تنها برای دسته‌بندی و شناسایی هرکدام از این تجهیزات به کار می‌روند و به هیچ وجه معیاری برای انتخاب نیستند.
 
شرکت رایان پشتیبان؛ خدمات راه اندازی، نصب و پشتیبانی شبکه
مطلب فوق، با هدف ایجاد آگاهی و مطلع‌سازی مخاطبان از اصطلاحاتی نظیر پسیو و اکتیو در شبکه کامپیوتری در اختیار شما قرار گرفت. حالا که می‌‌دانید هرکدام از این اصطلاحات در چه مواقعی کاربردی هستند و در صورت نیاز به خرید و تهیه این تجهیزات تسلط دارید، مطمئنا راه ‌اندازی و نصب شبکه کامپیوتری برای شما بسیار ساده‌تر و مطمئن‌تر خواهد بود. البته مطمئنا اگر با یک مجموعه معتبر برای راه ‌اندازی و نصب شبکه خود قرارداد عقد کنید، هیچ نیازی به دانستن این مسائل پیچیده نخواهد بود.
 
شرکت رایان پشتیبان که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه راه اندازی و پشتیبانی شبکه در ایران است، از حضور افرادی متخصص و مجرب در زمینه آی‌تی بهره می‌برد. شما قادر هستید تا درخواست خود برای نصب شبکه کامپیوتری را از طریق سایت و شماره تلفن‌های درج شده در سایت اعلام کنید و از خدمات نصب شبکه تیم آن‌ها بهره‌مند شوید. برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید با کارشناسان حاضر در شرکت رایان پشتیبان از طریق سایت این شرکت تماس بگیرید.
 


:: برچسب‌ها: شبکه ,
:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 فروردين 1401 | نظرات ()